Veelgestelde vragen categorie: Servicekosten

HomeServicekosten

Waar kunnen we je mee helpen?

Nee. In de afrekening van de servicekosten die je van ons krijgt zijn de kosten voor het gasverbruik en de kosten voor Ista ook opgenomen. Wel krijg je een overzicht van Ista bij uw afreken brief. Je ziet zelf wat je het afgelopen jaar hebt verbruikt.

Dat zijn de kosten die HEEMwonen maakt bij het verwerken van de servicekosten. Om de afrekening te maken, hebben wij bijvoorbeeld personeelskosten. Voor het bijhouden en afrekenen van de servicekosten betaal je maximaal 5% administratiekosten.

Betaal je voor gasverbruik? Dan zijn de administratiekosten al inbegrepen in dat bedrag. Die staan niet apart genoemd op de afrekening.

Sommige huurders zien twee keer administratiekosten op hun afrekening servicekosten staan. Dat komt omdat zij maandelijks een voorschot voor de administratiekosten betalen. De ene regel zijn dan de betaalde voorschotten (al in rekening gebracht) en de andere regel de daadwerkelijke kosten (saldo).

Jouw voorschot wordt verhoogd omdat de kosten in de schoonmaakbranche flink omhoog gaan. Dat komt door hogere lonen en duurdere schoonmaakspullen. Ook de kosten voor elektriciteit stijgen elk jaar. Vooral de kosten voor het elektriciteitsnetwerk. Enexis, het bedrijf dat het elektriciteitsnet regelt, zegt dat er veel veranderingen zijn in hoe we energie gebruiken. Mensen stappen steeds meer over van gas naar elektriciteit. Er komen ook meer zonneparken en windparken en huizen krijgen steeds vaker zonnepanelen en warmtepompen. Om ervoor te zorgen dat we altijd genoeg energie hebben, moet het elektriciteitsnet sterker en groter worden. Daarom investeert Enexis extra in het elektriciteitsnet. Dat zorgt ervoor dat de kosten voor het netwerk in 2024 gemiddeld tussen de 39% en 42% hoger zullen zijn. De hoogte hangt af van hoeveel elektriciteit wordt gebruikt en hoe groot de aansluiting is.

Voor nu verandert het voorschot voor gas gebruik niet. Dat komt doordat we slim inkopen en mensen zuiniger stoken, waardoor de voorschotten genoeg zijn. Als er iets in jouw situatie verandert, kun je altijd het voorschot aanpassen. Kijk hiervoor bij de informatie over het aanpassen van het voorschot onder ‘ik wil mijn voorschot aanpassen, kan dat?’.

Ja. Als blijkt dat jouw voorschot niet hoog genoeg is om de kosten te betalen, wordt jouw voorschot verhoogd. Dat voorkomt namelijk dat je achteraf (veel) moet bijbetalen.

Wij adviseren je het bedrag te betalen via een overboeking. Het is helaas niet mogelijk om voor de afrekening een AcceptEmail te sturen of gebruik te maken van incasso.

  • Is het bedrag minder dan € 10,00? Dan hoef je niet te betalen.
  • Is het bedrag meer dan € 10,00? Dan betaal je het volledige bedrag.

Jouw voorschot voor stookkosten en (warm) water kunnen we voor je aanpassen als er een tussenmeter is. Wil je het voorschot gewijzigd hebben, mail ons dan jouw vraag. Stuur de mail naar huuradministratie@heemwonen.nl. Zet in het onderwerp: ‘aanpassing servicekosten’. Vermeld jouw naam, adres en telefoonnummer en vermeld duidelijk de reden waarom je het niet eens bent met het voorschot. Houd er wel rekening mee dat wanneer het voorschot naar beneden wordt bijgesteld, je volgend jaar misschien moet bijbetalen.

Dat kan meerdere redenen hebben. Zoals bijvoorbeeld: het energieverbruik is gestegen, het aantal schoonmaakbeurten in jouw complex was meer dan het jaar ervoor, er zijn meer lampen vervangen of de huismeester heeft meer uren aan jouw complex besteed.

De afrekening ziet er als volgt uit: aan de ene kant zie je de door jouw betaalde voorschotten en aan de andere kant de door HEEMwonen betaalde kosten. Het verschil tussen de voorschotten en de kosten is het bedrag dat je nog aan ons moet betalen of dat je van ons terugkrijgt.

Nee, in jouw afrekening is rekening gehouden met de huurperiode.

Dat kan verschillende redenen hebben. Er kan bijvoorbeeld een verschil zijn tussen jouw stookgedrag en dat van jouw buurman. Andere redenen kunnen zijn: je woont niet even lang in de woning, de kosten worden niet gelijk over alle woningen verdeeld (verschillende verdeelsleutels) of je betaalt voor meer of minder diensten (zoals de lift).

Kunnen we je helpen?

We zijn vandaag telefonisch niet bereikbaar

Door onderbezetting bij ons team Service & Advies zijn we vandaag telefonisch niet bereikbaar. Voor spoedgevallen kun je uiteraard altijd bellen naar naar 045 645 4444.

We doen er alles aan om zo snel mogelijk weer bereikbaar te zijn! Bedankt voor het begrip.