HomeVoor bewonersKlussen, onderhoud en WMO

Klussen, onderhoud en WMO

Jouw huis is jouw thuis. Daarom mag je jouw woning naar eigen smaak inrichten en veranderen.

Kleine klusjes

Kleine klusjes kun je zelf doen zonder dat je het vooraf aan ons moet vragen. Denk aan het schilderen van de binnenkant van de woning in een gangbare kleur of het bestraten van de tuin.

Grote klussen

Je mag jouw huis aanpassen zoals jij dat wilt, maar voor sommige veranderingen moet je eerst toestemming vragen. Dit kan via een ZAV-aanvraag (zelf aangebrachte voorzieningen). Wij beoordelen jouw aanvraag en laat weten of de aanpassingen mogen blijven als je verhuist, of dat de woning terug moet naar hoe het was. Onthoud dat veranderingen zonder goedkeuring schade kunnen veroorzaken en gevolgen kunnen hebben voor jou als bewoner.

Voor kleine klusjes, zoals schilderen in standaardkleuren of je tuin opknappen, hoef je geen toestemming te vragen. Als je grotere aanpassingen wilt doen, moet je eerst controleren of dit mag. Kies de juiste categorie, klik op de tegel en vul het formulier volledig in. Houdt er rekening mee dat je minimaal drie weken van te voren je klus moet aanvragen. 

Wmo

Als je wilt weten of je jouw huis kan aanpassen met hulp van de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo), neem dan contact op met de gemeente waar je woont. Gemeenten helpen mensen die extra ondersteuning nodig hebben, omdat zij willen dat mensen zo lang mogelijk thuis blijven wonen en meedoen in de samenleving.

Let op! Een verhoogde toiletpot valt niet onder de WMO. Als je deze graag wil, kun je een klusaanvraag (ZAV-aanvraag) doen om er zelf een te kopen en te plaatsen.

Hulp nodig?

HEEMwonen staat voor je klaar. Stel je vraag via het contactformulier.

Veelgestelde vragen

Heb je een vraag? Wij helpen je graag verder. Klik op de vraag om hiervan het antwoord zichtbaar te maken!

Bij verhuizing mag jouw klus, ook wel een zelf aangebrachte voorziening (ZAV) genoemd, over het algemeen blijven zitten. De zelf aangebrachte voorziening moet in goede staat verkeren, deugdelijk zijn aangebracht en voldoen aan onze voorwaarden. Als je gaat verhuizen, beoordeelt onze technisch beheerder uw zelf aangebrachte voorziening tijdens de vooropname. Hij geeft dan aan wat mag blijven zitten, wat je moet verwijderen of herstellen en wat je kunt overdragen aan de nieuwe huurder.

Bij een aantal klussen waarbij duidelijk sprake is van waardevermeerdering van de woning, zoals een aanbouw, kun je in aanmerking komen voor een vergoeding. Deze vergoeding wordt uitgekeerd zodra je gaat verhuizen. Hierbij geldt een aantal voorwaarden:

  • de voorziening komt voor vergoeding in aanmerking
  • de benodigde vergunningen zijn vooraf aangevraagd en verkregen
  • de voorziening is aangebracht na schriftelijke toestemming van HEEMwonen
  • de voorziening voldoet aan alle technische en wettelijke eisen
  • de voorziening verkeert in technisch goede staat

Als je zelf gaat klussen, is het belangrijk dat je je houdt aan onze klusregels. Op die manier komt de verhuurbaarheid niet in het gedrang en kun je op een veilige manier je gang gaan. Voor een aantal klussen gelden aanvullende regels. Ga naar onze pagina Folders en lees de folder ‘Klussen en verbeteren’. In deze folder lees je voor welke klussen je toestemming nodig hebt. In een aantal gevallen heb je een vergunning van de gemeente nodig.

Hierbij de algemene klusregels van HEEMwonen:

  • de klus moet volgens de actuele bouwregelgeving worden uitgevoerd
  • de werkzaamheden aan installaties (gas, water, elektra, riolering) moeten door een erkend installateur uitgevoerd worden
  • bij de klus moeten kwalitatief deugdelijke materialen worden gebruikt
  • de klus mag de verhuurbaarheid van de woning (puntentelling en energielabel e.d.) niet schaden
  • de klus mag niet leiden tot een waardedaling van de woning
  • de klus mag niet leiden tot gevaarlijke situaties
  • de klus mag niet leiden tot een te grote afwijking van de heersende smaak en norm

Kunnen we je helpen?

We zijn vandaag telefonisch niet bereikbaar

Door onderbezetting bij ons team Service & Advies zijn we vandaag telefonisch niet bereikbaar. Voor spoedgevallen kun je uiteraard altijd bellen naar naar 045 645 4444.

We doen er alles aan om zo snel mogelijk weer bereikbaar te zijn! Bedankt voor het begrip.