Home › Een menselijke traplift

Een menselijke traplift

Peter Frissen is contractmanager voor technische installaties. Hij beheert alles waar een contract op rust, van liften tot deuren en cv-ketels. Zijn verhaal gaat over een niet-werkende lift en een 'menselijke' oplossing.

Rond trappenhuis

We hadden te maken met een niet-werkende lift. Normaal gesproken plaatsen we dan een traplift langs de geleiding van de trappen. In dit complex hadden we echter te maken met een rond trappenhuis, waardoor een trapliftoplossing niet mogelijk was. Dus toen hadden we een probleem: hoe krijgen we mensen die slecht ter been zijn naar beneden? En bedenk dat de reparatie meer dan twee dagen zou duren.

Een bereikbaar persoon

We namen contact op met de firma die trapliften regelt en vroegen of zij een oplossing hadden. Toen ontstond het idee om er een persoon neer te zetten met een telefoon die bereikbaar was voor de bewoners. Zij konden deze persoon bereiken via een appje of door te bellen. En zo kon deze persoon boodschappen naar boven brengen, een hond uitlaten, de krant bezorgen, en noem maar op. We vonden meteen iemand die dit wilde doen.

Belangrijk

Van tevoren dachten we dat deze persoon overladen zou worden met verzoeken en vragen, maar dat bleek niet zo te zijn. Sterker nog, toen mensen wisten dat hij er zat, verdwenen 90% van de problemen. De kern van het verhaal leert mij dat we soms zo geneigd zijn de oplossing in het technische te zoeken, dat we de menselijke oplossing vergeten. Het voorbeeld sterkt mij ook in de gedachte dat een oplossing voor problemen met bewoners dichterbij is dan we denken. Alleen hebben we de neiging problemen groter te maken en er dieper over na te denken. Een stukje dwars denken en fris kijken is soms al voldoende. In dit geval bleek de ‘persoonlijke traplift’ ook voor veel mensen een belangrijk gevoel te kunnen bieden op dat moment. Van mijn teamleider kreeg ik de vrijheid om deze oplossing uit te voeren. Dit verhaal gaat voor mij over Samen Buurtmaken en de manier van werken binnen HEEMwonen om ruimte te krijgen en samen tot creatieve en menselijke oplossingen te komen.

Kunnen we je helpen?

Door een grote stroomstoring in Kerkrade en omgeving zijn we op dit moment telefonisch niet bereikbaar!

Je kunt wel mailen naar info@heemwonen.nl

Voor spoedgevallen zijn we uiteraard 24 uur per dag, 7 dagen per week bereikbaar. Je kunt hiervoor bellen naar 045 645 4444.