HomeVoor bewonersWet goed verhuurderschap

Wet goed verhuurderschap

Vanaf 1 juli 2023 geldt de Wet goed verhuurderschap. Hierin staat vermeldt welke rechten en plichten onze bewoners hebben. 

Rechten en plichten bij de huur van een woning

Vanaf 1 juli 2023 geldt de Wet Goed Verhuurderschap. Deze wet verplicht ons als verhuurder om duidelijk te communiceren naar onze bewoners over hun rechten en plichten. Een nieuwe bewoner krijgt deze informatie direct in de algemene huurvoorwaarden. Hieronder zetten wij de punten voor alle huurders op een rijtje:

Je schrijft je in bij de Basisregistratie Personen (BRP) van de gemeente

Wanneer je bij ons een woning huurt, schrijf je je in bij de gemeente waar de woning ligt. Heb je plannen om te verhuizen? Dan moet je schriftelijk de huur opzeggen bij de woningcorporatie. En uitschrijven kan bij de gemeente.

De door jou gehuurde woning is alleen bedoeld
om in te wonen

De woning mag dus niet als bedrijf worden gebruikt.
Thuiswerken mag wel, als dat tenminste niet storend
is voor buren of omwonenden. 

Je woont zelf in de woning

In de huurovereenkomst hebben wij afgesproken dat je zelf in de door jou gehuurde woning woont. Er is dus niemand anders die je in jouw woning laat wonen, behalve natuurlijk je partner of thuiswonende kinderen. Verandert er iets aan jouw woonsituatie? Geef dit dan aan ons door.

Wij mogen de woning niet betreden zonder toestemming, tenzij er een noodsituatie is.

Een noodsituatie is een situatie waarbij wij direct moeten ingrijpen. Bijvoorbeeld als er een gaslek is, een brand of een gesprongen waterleiding op een moment dat je niet thuis bent.

Je bent verplicht om ons binnen te laten als:

  • Wij dringende werkzaamheden (noodsituatie, onderhoud en inspecties) moeten uitvoeren;
  • Wij gaan renoveren en wij daarvoor een redelijk voorstel hebben gedaan;
  • Jouw medewerking nodig is voor werkzaamheden bij jouw buren;
  • Een bezichtiging gepland is voor nieuwe verhuur van de woning.

Verschillende soorten huurovereenkomsten

Er zijn verschillende soorten huurovereenkomsten: tijdelijke huurovereenkomst, vaste huurovereenkomst en doelgroepencontracten. Het soort contract is belangrijk voor hoe lang je een woning kunt huren. Meer hierover lezen? Kijk dan op: Welke verschillende soorten huurcontracten zijn er voor een woning? | Rijksoverheid.nl

Huurverhoging

Ieder jaar bepaalt de minister met hoeveel procent de huur van jouw woning mag worden verhoogd.
De maximaal redelijke huurprijs kan gecontroleerd worden via: Huurprijscheck zelfstandige woonruimte | Huurcommissie helpt | Huurcommissie. Let op: het gaat om de kale huurprijs.
Het voorschot voor servicekosten wordt hierbij niet meegerekend.

Klachten en geschillen

De dienstverlening van HEEMwonen is erop gericht om bewoners een thuisgevoel te geven. Toch kan het voorkomen dat dit niet zo ervaren wordt. Meld jouw ontevredenheid of klacht dan bij HEEMwonen via het klachtenformulier.

Heb je het klachtenformulier ingevuld, maar blijft de klacht bestaan? Of ben je niet tevreden hoe HEEMwonen de klacht heeft opgelost? Dan kun je terecht bij andere organisaties. Hieronder staan ze:

De onafhankelijke geschillenadviescommissie
Er is een speciale onafhankelijke geschillenadviescommissie die klachten behandelt over onze dienstverlening. Je kunt hiervoor terecht bij: (link toevoegen).

Gemeente
Vanaf 1 januari 2024 kan een klacht gemeld worden bij de gemeente. Op de website van de gemeente staat meer informatie hierover.

Kantonrechter/huurcommissie

In een aantal gevallen kun je ook terecht bij de huurcommissie of de kantonrechter. Bekijk de link voor meer informatie: Wanneer kan ik terecht bij de Huurcommissie en wanneer kan ik naar de kantonrechter? | Rijksoverheid.nl

Kunnen we je helpen?

We zijn vandaag telefonisch niet bereikbaar

Door onderbezetting bij ons team Service & Advies zijn we vandaag telefonisch niet bereikbaar. Voor spoedgevallen kun je uiteraard altijd bellen naar naar 045 645 4444.

We doen er alles aan om zo snel mogelijk weer bereikbaar te zijn! Bedankt voor het begrip.