HomeSamen BuurtmakenVeelgestelde vragen

Veelgestelde vragen

Heb je een vraag? Wij helpen je graag verder. Klik op de vraag om hiervan het antwoord zichtbaar te maken!

Waar kunnen we je mee helpen?

Je kunt contact opnemen met Handhaving voor overlast in een openbare ruimte. Met openbare ruimte bedoelen wij: de straat, stoep, parkeerplaats, speelplaats en groenvoorzieningen. Bij Handhaving kun je overlast melden zoals hangjongeren, hondenpoep, overlast op straat, vernieling, graffiti, illegaal gedumpt afval of geluidsoverlast. Handhaving is een afdeling van jouw gemeente. De handhavers rijden regelmatig door jouw wijk om toezicht te houden op lokale orde en veiligheid.

Contactgegevens
Handhaving Kerkrade
Meldingen kun je telefonisch doorgeven van maandag t/m zaterdag van 09.00 tot 22.00 uur via 045-567 63 48.
Tijdens kantooruren via 14045.

Handhaving Landgraaf
Meldingen kun je doorgeven via de app MijnGemeente of via de website van de gemeente Landgraaf. De app MijnGemeente kun je downloaden in de App- of Play Store, afhankelijk van jouw telefoon.

Politie (na 22.00 uur)
Meldingen kun je telefonisch doorgeven via 0900-8844 of voor spoed 112.

Heb je een traject bij buurtbemiddeling afgerond? Ontstaat er opnieuw overlast? Meld dit schriftelijk bij HEEMwonen. Wij beoordelen de situatie opnieuw.

Buurtbemiddeling richt zich op conflicten tussen (buurt)bewoners die overlast ervaren van elkaar. Buurtbemiddelaars zijn getraind in conflictbemiddeling en zijn onpartijdig. De bemiddelaar begeleidt het gesprek tussen jou en jouw buren, met als doel het probleem op te lossen. Tijdens het traject maak je afspraken om problemen in de toekomst te voorkomen. Als je tijdens het traject van buurtbemiddeling opnieuw overlast ervaart, kun je dit melden bij jouw contactpersoon van buurtbemiddeling. Zij pakken dit verder met jou op.

Buurtbemiddeling Landgraaf via Welsun: info@welsun.nl of bel 045-532 36 36 Buurtbemiddeling Kerkrade via Impuls: info@impulskerkrade.nl of bel 045- 545 63 51.

Wij nemen jouw melding in behandeling. Vervolgens nemen wij contact met je op. Samen met jou bespreken we de mogelijkheden. Soms bespreken we de overlast met jou en de veroorzaker. Maar we schakelen ook soms instanties in zoals buurtbemiddeling of politie.

Dit kan schriftelijk via het overlastformulier op onze website.

  • Wacht niet te lang en vraag of de veroorzaker tijd heeft om met je te praten;
  • Lukt het niet om in contact te komen? Gooi een briefje in de brievenbus waarin je aangeeft dat je overlast ervaart met jouw naam en telefoonnummer;
  • Praat niet als je boos bent;
  • Leg uit wat de overlast met je doet;
  • Verhef je stem niet, dit leidt vaak tot ruzie;
  • Zoek samen naar een oplossing;
  • Maak samen concrete afspraken over hoe nu verder. Bijvoorbeeld: wat kun je doen als de overlast zich herhaalt.

Met ernstige overlast bedoelen wij onder andere agressief gedrag, bedreiging, geweld, intimidatie of drugsgerelateerde zaken. Meld ernstige overlast direct bij de politie via 0900-8844 (SPOED 112) en daarna schriftelijk bij HEEMwonen. Je kunt ook anoniem melden bij Meld Misdaad Anoniem via 0800-7000 of www.meldmisdaadanoniem.nl.

  • Huiselijk geweld
  • Huiselijk geweld kun je (anoniem) melden bij Veilig Thuis. HEEMwonen kan deze melding niet voor je indienen. Stel HEEMwonen ook schriftelijk op de hoogte van jouw vermoeden en van jouw melding bij Veilig Thuis.

Wat voor de één overlast is, hoeft dat voor een ander niet te zijn. Er is een verschil tussen overlast en leefgeluiden: Met leefgeluiden bedoelen we geluiden zoals het doorspoelen van de wc, een huilend kind, de buren die de trap oplopen of de wasmachine die aanstaat. We spreken van overlast wanneer bijvoorbeeld een hond lang achter elkaar blaft, de woning vervuilt of vernield is of je wordt bedreigd. Je kunt dit schriftelijk melden bij HEEMwonen.

Wil je verhuizen?

Woningcorporaties kunnen je alleen een woning toewijzen die past bij jouw inkomen. Op deze pagina vind je meer informatie over passend toewijzen.

Kunnen we je helpen?

Openingstijden Carnaval

Op carnavalsmaandag (12-02) en dinsdag (13-02) zijn we gesloten.

Voor spoedgevallen zijn we uiteraard 24 uur per dag, 7 dagen per week bereikbaar. Je kunt hiervoor bellen naar 045 645 4444.

Fijne carnaval!