Home › Contact › Veelgestelde vragen

Veelgestelde vragen

Heb je een vraag? Wij helpen je graag verder. Klik op de vraag om hiervan het antwoord zichtbaar te maken!

Waar kunnen we je mee helpen?

Vragen over
Filter veelgestelde vragen

We hebben onze energie tot en met 2024 ruim van te voren ingekocht voor een zeer gunstig tarief.
Daardoor heb je de forse stijging van de gasprijzen nauwelijks gemerkt. Vanaf 2025 hebben we een nieuw energiecontract en dus nieuwe tarieven.

Deze nieuwe tarieven zijn marktconform. Daardoor is er een aanmerkelijke stijging te zien tussen het gastarief van 2024 en dat van 2025.

We hebben de huidige voorschotten beoordeeld op een kostenstijging van 45% waarbij we een marge inbouwen van € 180,00 per jaar.
We willen er zoveel mogelijk voor zorgen dat onze bewoners geld terugkrijgen.

Bezwaar maken tegen de huurverhoging kan alleen onder een aantal voorwaarden. Klik hier voor meer informatie.

We vinden het belangrijk om goede woningen te bieden aan onze bewoners en tegelijkertijd de woningen betaalbaar te houden. Een huurverhoging is nodig zodat we onze woningen kunnen onderhouden, renoveren en energiezuiniger maken. Daarnaast investeren we ook in nieuwbouw. Deze investeringen worden elk jaar duurder. Daarom is het nodig om de huur te verhogen.

We vinden het belangrijk om de huurprijzen van onze woningen betaalbaar te houden. Maar we willen ze ook goed onderhouden, renoveren en energiezuiniger maken. Ook bouwen we nieuwe huizen. Net zoals alle andere kosten, stijgen ook de kosten voor deze werkzaamheden elk jaar. Daarom is het nodig om de huurprijzen verhogen. HEEMwonen heeft (net zoals alle andere corporaties in Nederland) in 2022 afspraken gemaakt over, onder andere, de huurverhoging. Hierin is bepaald dat de huurverhoging wordt gekoppeld aan de gemiddelde loonstijging. Dit is in het afgelopen jaar hoger geweest dan normaal. Daarom is de huurverhoging ook hoger dan in 2023. De huurtoeslag wordt in 2024 ook hoger. Meer informatie vind je op www.toeslagen.nl.

Je huurprijs kan anders zijn dan de huurprijs van je buren. Dat komt omdat je huurprijs afhankelijk is van een aantal zaken, zoals:

  • De kwaliteit van de woning
  • Het moment waarop het huurcontract is ingegaan
  • De toepassing van een huurverlaging (in het verleden)
  • Een andere huurverhoging in het verleden

Hierdoor kan het zijn dat je buren meer of minder huur betalen dan jij.

Dat klopt. Elke bewoner van een sociale huurwoning van HEEMwonen krijgt dit jaar een huurverhoging van 5,35%.

Ja, garages en parkeervoorzieningen krijgen dit jaar een huurverhoging van 5,5%. Je krijgt hierover uiterlijk 31 mei bericht.

Als je een sociale huurwoning of een vrije sector woning bij ons huurt, dan heb je bericht ontvangen over de huurverhoging. Als je een parkeervoorziening huurt, dan ontvang je uiterlijk 31 mei bericht.

Heb je nog geen brief of mail gekregen over de huurverhoging van je woning? Neem dan contact met ons op.

Betaal je de huur met een automatisch incasso? Dan hoef je niets te doen. Wij passen het bedrag automatisch aan.

Heb je een automatische overschrijving aanstaan via de bank? Vergeet dan niet om de huurprijs aan te passen. Ook wanneer je de huur overmaakt via iDEAL, is het belangrijk dat je het juiste bedrag zelf overmaakt.

Als een bewindvoerder je huurbetaling regelt, dan zorgt deze ervoor dat het juiste bedrag wordt overgemaakt. De bewindvoerder ontvangt namelijk de brief voor de jaarlijkse huurverhoging.

Met De VoorzieningenWijzer weet je welke toeslagen en/of regelingen voor jou gelden. Ook kun je controleren of je wel de best passende energieleverancier en zorgverzekering hebt. Als inwoner van gemeente Landgraaf of Kerkrade, kun je checken wat voor jou geldt en krijg je gratis ondersteuning van een opgeleide adviseur. Klik hier voor meer informatie.

De maximale jaarlijkse huurverhoging bepaalt de Nederlandse overheid. Hier vind je meer informatie over wat de overheid heeft bepaald. Ons doel is elk jaar om onze woningen betaalbaar te houden. We moeten daarnaast wel genoeg inkomsten genereren om woningen te onderhouden, renoveren en energiezuiniger te maken. Door hierin keuzes te maken bepalen we het huurverhogingspercentage.

Als je inkomen in 2023 of 2024 is lager is geworden, dan kan het zijn dat je in aanmerking komt voor huurverlaging. Klik hier voor meer informatie over de voorwaarden en hoe je een aanvraag tot huurverlaging kunt indienen.

We kunnen helaas niet alle woningen tegelijk aanpakken. Je ontvangt ver van te voren van ons bericht als we je woning gaan renoveren. Heb je nog geen bericht gehad? Dan is het ook nog niet duidelijk of en wanneer er een renovatie plaatsvindt. Als er iets kapot is in je woning kun je dit uiteraard bij ons melden via deze link.

Neem gerust contact met ons op als je vragen hebt. Bekijk de contact pagina voor onze gegevens. We helpen je graag.

Ja, dat kan. Bijvoorbeeld omdat het energielabel van je woning verandert. Dit heeft geen gevolgen voor de huur.

Nee, je huur verandert niet aan de hand van de opname van je energielabel. Bij de huur is al rekening gehouden met het energielabel.  Als een bewoner de huur opzegt, passen we de huur van die woning zo nodig aan. We letten dan onder andere op het energielabel, de oppervlakte van de woning en de WOZ-waarde.

PVM controleert tijdens de opname je telefoonnummer en emailadres. Deze informatie is voor HEEMwonen van belang als wij contact met je willen opnemen.

De foto’s worden als naslagwerk gebruikt. Bijvoorbeeld voor de controle van het energielabel of de punten van uw woning  (= woningwaardering).

PVM maakt foto’s van:

  • badkamer, keuken en toilet
  • zelf aangebrachte voorzieningen (bijvoorbeeld aanbouw, garage of serre)
  • medische aanpassingen
  • installaties (bijvoorbeeld cv-ketel en mechanische ventilatie
  • bouwtechnische onderdelen (bijvoorbeeld kozijnen, glas
  • meterkast/technische ruimte
  • gebreken aan de woning.

Je persoonlijke spullen vermijden ze zoveel mogelijk.

Nee, je hoeft van tevoren niet op te ruimen. Zorg wel dat de cv-ketel bereikbaar is, zodat de medewerker van PVM merk en bouwjaar kan noteren. Dit geldt ook voor de mechanische ventilatie.

We gaan uit van maximaal een uur. De tijd verschilt per woning. Voor een appartement is minder tijd nodig dan voor een eengezinswoning. En een eengezinswoning met een aanbouw duurt langer om op te nemen dan een woning zonder aanbouw.

Heb je een kaart van PVM ontvangen, met daarop het tijdstip van de opname? Op het kaartje vind je het telefoonnummer van PVM. Heb je geen kaartje ontvangen, bel dan naar HEEMwonen via (045) 645 44 44 of stuur een e-mail naar service@heemwonen.nl.

Wij adviseren je om je begeleider of bewindvoerder te vragen of hij/zij bij het opnemen van de woning aanwezig wil zijn. Dit hoeft niet, je kunt ook zelf een afspraak maken.

Ja, in uitzonderingsgevallen kan dat. Een medewerker van PVM komt dan langs om je woning op te nemen. Hebt je op dat moment geen tijd of ben je niet thuis, dan komt PVM later opnieuw langs. Als je niet thuis bent, vind je een kaartje in de bus. Je kunt ook zelf contact opnemen met PVM.

Ja, het is noodzakelijk dat iemand thuis is tijdens de opname. Dit mag ook iemand anders zijn, zoals een familielid of buurman.

Ja, als woningcorporatie zijn we wettelijk verplicht om over een actueel energielabel te beschikken. Ook het registreren van de juiste maten en oppervlaktes van de woningen is wettelijk verplicht. PVM meet veel gegevens in één keer. Het voordeel daarvan is dat we niet elk jaar hoeven langs te komen.

De gegevens gebruiken we bijvoorbeeld om het energielabel te bepalen en voor de onderhoudsbegroting. Sommige gegevens moeten we jaarlijks rapporteren aan het Ministerie van Wonen.

Ja, PVM neemt ook je tuin op. Je hoeft de tuin hiervoor niet op te ruimen of spullen weg te zetten.

Wij vinden het belangrijk om gegevens van onze woningen bij te houden. Bijvoorbeeld het energielabel, de woningwaardering en oppervlaktes. Voor een deel hebben we deze gegevens al, maar ze zijn niet compleet. Vandaar dat we al onze woningen laten opnemen door een extern bureau, PVM.

PVM betekent: Partner in Vastgoed Management. Meer informatie over PVM vind je hier.

Medewerkers van PVM dragen herkenbare kleding, met het logo. De medewerker legitimeert zich met een pasje, als hij bij u komt. Op het pasje staat een foto van de medewerker en het logo van PVM. Medewerkers van PVM komen alleen.

Er moet iets gerepareerd worden aan jouw woning. Op deze pagina vind je alle informatie en kun je een reparatieverzoek aanvragen.

Als je een woning zoekt, wil je deze snel en eenvoudig vinden. HEEMwonen helpt je in negen stappen aan een fijn thuis!  Klik hier voor de juiste informatie.

Waterschade kan ontstaan door lekkage of doordat een leiding in de woning springt. Wij repareren zo snel mogelijk het gebrek waardoor de lekkage wordt verholpen. Vaak is er sprake van zogenaamde gevolgschade, zoals plekken in plafonds of wanden. Een uitgebreide inboedelverzekering dekt deze schade. Zorg daarom dat je goed verzekerd bent.
In de winter kunnen leidingen kapot vriezen. De schade die hierdoor ontstaat wordt vaak niet gedekt door jouw inboedelverzekering. Voorkom daarom bevriezing.

Vochtige of ondergelopen kelders vormen een steeds vaker voorkomend probleem. Veel kelders zijn in de jaren 50 gebouwd voor opslag van kolen of aardappelen en worden nu heel anders gebruikt.

Wat kun je zelf doen?
Laat je niet verrassen door extreme weersomstandigheden. Neem tijdig voorzorgsmaatregelen:

  • Bewaar geen waardevolle spullen, zoals elektrische apparaten, in de kelder.
  • Zet geen spullen op de grond. Gebruik bijvoorbeeld vlonders.
  • Veeg het achterpad bij uw woning regelmatig schoon. Dit verkleint de kans dat putten verstopt raken.

Service van HEEMwonen
Heb je een serviceabonnement afgesloten en is jouw kelder vol gelopen als gevolg van zware regenval of een hoge grondwaterstand? Dan zorgt HEEMwonen ervoor dat deze wordt leeggepompt. Let op! Dit geldt niet bij waterschade als gevolg van een breuk in de riolering.

Goed verzekerd?
HEEMwonen accepteert geen aansprakelijkheid voor schade vanwege vochtige of ondergelopen kelders, tenzij sprake is van een technisch mankement. Informeer bij jouw inboedelverzekering hoe je verzekerd bent voor wateroverlast. Zo voorkom je onaangename verrassingen.

Op de website van Milieu Centraal staat veel informatie en advies over ventileren. Met vragen over vochtproblemen in jouw woning kun je ook terecht bij HEEMwonen. Stuur een e-mail naar info@heemwonen.nl of bel ons op telefoonnummer (045) 645 44 44.

Houd de woning droog, dus gebruik een trekker na het douchen of het dweilen van de vloer. Kook verder met de deksels op de pannen en laat de afzuigkap na het koken nog een kwartiertje langer aanstaan om vocht op te zuigen, of zet een raampje open. Droog met mooi weer de was buiten. Als je een vochtmeter in huis hebt: een luchtvochtigheid tussen de 40 en 60 is perfect.

Ventileer ook bij vochtig weer. Vochtige buitenlucht is over het algemeen schoner en droger dan de lucht in huis. Ook als er veel verkeer is rondom de woning: gewoon ventileren. Ventileren is overigens geen vervanging voor luchten. Blijf dit een kwartier per dag doen.

Energie besparen zit vaak al in kleine dingen, zoals korter douchen of het licht uitdoen als je de kamer verlaat. Ga naar de pagina Folders en lees de folder ‘Zuinig met energie’. Daarin staan diverse energiebesparingstips.

Veel mensen denken dat elke dag even luchten voldoende is om vocht en schadelijke stoffen uit huis te krijgen. Met luchten bedoelen we dat je de ramen wijd open zet. Luchten is prima, maar het is maar een tijdelijke oplossing. Het effect is al na een half uur weg. Om de lucht in huis gezond te houden, is het belangrijk om 24 uur per dag te ventileren. Op onze pagina Folders vind je de folder ‘Gezond wonen van de GGD’. Daarin lees je een aantal handige tips.

Iedereen produceert dagelijks een enorme hoeveelheid vocht. Een gezin van vier personen zorgt per dag voor zo’n 10 liter vocht in huis. Dat vocht wordt bijvoorbeeld geproduceerd tijdens het koken, douchen en drogen van de was. Daarom is het noodzakelijk om te ventileren. Zo kan vochtige lucht de woning uit en droge lucht de woning in. Op onze pagina Folders vind je de folder ‘Gezond wonen van de GGD’. Daarin leest je een aantal handige tips.

Heb je jouw verhuizing doorgegeven aan de gemeente? De gemeente geeft je nieuwe adres door aan de Belastingdienst. Jouw nieuwe huur geef je zelf door aan de Belastingdienst. Log hiervoor in op jouw persoonlijke pagina Mijn Toeslagen op de website www.toeslagen.nl. Voor meer informatie hierover verwijzen wij je door naar de pagina Wijzigingen doorgeven op de website van de Belastingdienst.

Ga hiervoor naar de pagina www.toeslagen.nl van de Belastingdienst en log in via Mijn Toeslagen. Vul je liever een papieren formulier in? Vraag het formulier dan aan via de gratis Belastingtelefoon 0800 – 0543.

Allereerst is het nodig om aangifte te doen bij de politie. Je krijgt dan een kopie van de aangifte mee naar huis. Stuur een kopie van de politie-aangifte naar HEEMwonen (info@heemwonen.nl) en geef bij jouw reparatieverzoek duidelijk aan dat er is ingebroken. De aannemer herstelt vervolgens de schade aan jouw schuur. Zonder aangiftebewijs is de oorzaak van de schade niet duidelijk en zul je de herstelkosten mogelijk zelf moeten betalen. Sluit een goede inboedelverzekering af. Dan krijg je via jouw eigen verzekering een vergoeding voor de spullen die zijn gestolen.

Allereerst is het nodig aangifte te doen bij de politie. Je krijgt dan een bewijs van de aangifte mee naar huis. Stuur een kopie van de politie-aangifte naar HEEMwonen (info@heemwonen.nl) en geef bij jouw reparatieverzoek duidelijk aan dat er is ingebroken. De aannemer herstelt vervolgens de schade aan jouw woning. Zonder aangiftebewijs is de oorzaak van de schade niet duidelijk en zul je de herstelkosten mogelijk zelf moeten betalen. Sluit een goede inboedelverzekering af. Dan krijg je via jouw eigen verzekering een vergoeding voor de spullen die zijn gestolen. Schade die de inbrekers aan de inboedel van jouw woning hebben veroorzaakt, wordt meestal ook gedekt door de inboedelverzekering.

Bel dan met ons servicecentrum op nummer (045) 645 4444. Een technisch beheerder komt dan bij je langs om te bekijken waar de houtwormen precies zitten. Hij zal ook de herstelopdracht aan een gespecialiseerd bedrijf geven.

Als je een serviceabonnement bij ons hebt afgesloten, dan kun je ons hiervoor bellen (045) 645 4444. Wij zorgen er dan voor dat de nesten bestreden worden. Heb je geen serviceabonnement? Dan moet je de nesten zelf (laten) bestrijden. Tip: stop geen gaten dicht bij een wespennest. Dit maakt de wespen alleen maar agressiever.

Je kunt de ratten bestrijden door het zetten van vallen of zelf een bedrijf hiervoor inschakelen.

Vraag altijd eerst advies aan HEEMwonen. Voor meer informatie verwijzen we je graag naar onze pagina Folders. Daar lees je meer over asbest in de de folder ‘asbest en jouw woning’.

Woningen die gebouwd zijn vóór 1994 zijn asbestverdacht. Hiermee bedoelen we dat er een kans is dat er asbesthoudende materialen zijn gebruikt tijdens de bouw van de woning. Uiteraard zit er niet in elke woning van vóór 1994 asbest, maar als jouw woning gebouwd is vóór 1994 dan is het verstandig je goed te laten informeren door HEEMwonen voordat je gaat klussen. Als leek herken je asbest namelijk niet.

Je bent zelf verantwoordelijk voor het bestrijden van ratten, muizen, wespen en bijen in en rondom jouw woning. Heb je een service abonnement afgesloten bij HEEMwonen? Dan bestrijden wij een wespen- of bijennest. Is er sprake van rattenoverlast in jouw wijk? Neem contact op met jouw gemeente via 14045. Meer informatie vind je via: https://www.landgraaf.nl/overlast-van-dieren of https://www.kerkrade.nl/ongediertebestrijding.

Je hebt toestemming nodig van HEEMwonen. Vul het klusformulier in op onze website. Een medewerker van HEEMwonen zal jouw aanvraag beoordelen. Er zitten regels verbonden aan het plaatsen van een beveiligingscamera. Een beveiligingscamera mag niet gericht zijn op de openbare weg of eigendommen van anderen. Voor meer informatie over het richten van camera’s verwijzen wij je door naar de Autoriteit Persoonsgegevens.

Je kunt contact opnemen met Handhaving voor overlast in een openbare ruimte. Met openbare ruimte bedoelen wij: de straat, stoep, parkeerplaats, speelplaats en groenvoorzieningen. Bij Handhaving kun je overlast melden zoals hangjongeren, hondenpoep, overlast op straat, vernieling, graffiti, illegaal gedumpt afval of geluidsoverlast. Handhaving is een afdeling van jouw gemeente. De handhavers rijden regelmatig door jouw wijk om toezicht te houden op lokale orde en veiligheid.

Contactgegevens
Handhaving Kerkrade
Meldingen kun je telefonisch doorgeven van maandag t/m zaterdag van 09.00 tot 22.00 uur via 045-567 63 48.
Tijdens kantooruren via 14045.

Handhaving Landgraaf
Meldingen kun je doorgeven via de app MijnGemeente of via de website van de gemeente Landgraaf. De app MijnGemeente kun je downloaden in de App- of Play Store, afhankelijk van jouw telefoon.

Politie (na 22.00 uur)
Meldingen kun je telefonisch doorgeven via 0900-8844 of voor spoed 112.

Heb je een traject bij buurtbemiddeling afgerond? Ontstaat er opnieuw overlast? Meld dit schriftelijk bij HEEMwonen. Wij beoordelen de situatie opnieuw.

Buurtbemiddeling richt zich op conflicten tussen (buurt)bewoners die overlast ervaren van elkaar. Buurtbemiddelaars zijn getraind in conflictbemiddeling en zijn onpartijdig. De bemiddelaar begeleidt het gesprek tussen jou en jouw buren, met als doel het probleem op te lossen. Tijdens het traject maak je afspraken om problemen in de toekomst te voorkomen. Als je tijdens het traject van buurtbemiddeling opnieuw overlast ervaart, kun je dit melden bij jouw contactpersoon van buurtbemiddeling. Zij pakken dit verder met jou op.

Buurtbemiddeling Landgraaf via Welsun: info@welsun.nl of bel 045-532 36 36 Buurtbemiddeling Kerkrade via Impuls: info@impulskerkrade.nl of bel 045- 545 63 51.

Wij nemen jouw melding in behandeling. Vervolgens nemen wij contact met je op. Samen met jou bespreken we de mogelijkheden. Soms bespreken we de overlast met jou en de veroorzaker. Maar we schakelen ook soms instanties in zoals buurtbemiddeling of politie.

Dit kan schriftelijk via het overlastformulier op onze website.

  • Wacht niet te lang en vraag of de veroorzaker tijd heeft om met je te praten;
  • Lukt het niet om in contact te komen? Gooi een briefje in de brievenbus waarin je aangeeft dat je overlast ervaart met jouw naam en telefoonnummer;
  • Praat niet als je boos bent;
  • Leg uit wat de overlast met je doet;
  • Verhef je stem niet, dit leidt vaak tot ruzie;
  • Zoek samen naar een oplossing;
  • Maak samen concrete afspraken over hoe nu verder. Bijvoorbeeld: wat kun je doen als de overlast zich herhaalt.

Met ernstige overlast bedoelen wij onder andere agressief gedrag, bedreiging, geweld, intimidatie of drugsgerelateerde zaken. Meld ernstige overlast direct bij de politie via 0900-8844 (SPOED 112) en daarna schriftelijk bij HEEMwonen. Je kunt ook anoniem melden bij Meld Misdaad Anoniem via 0800-7000 of www.meldmisdaadanoniem.nl.

  • Huiselijk geweld
  • Huiselijk geweld kun je (anoniem) melden bij Veilig Thuis. HEEMwonen kan deze melding niet voor je indienen. Stel HEEMwonen ook schriftelijk op de hoogte van jouw vermoeden en van jouw melding bij Veilig Thuis.

Wat voor de één overlast is, hoeft dat voor een ander niet te zijn. Er is een verschil tussen overlast en leefgeluiden: Met leefgeluiden bedoelen we geluiden zoals het doorspoelen van de wc, een huilend kind, de buren die de trap oplopen of de wasmachine die aanstaat. We spreken van overlast wanneer bijvoorbeeld een hond lang achter elkaar blaft, de woning vervuilt of vernield is of je wordt bedreigd. Je kunt dit schriftelijk melden bij HEEMwonen.

In veel gevallen is het mogelijk om een betalingsregeling te treffen. Je kunt contact opnemen met onze incasso consulenten via 045-645 44 44.

In veel gevallen is het mogelijk om een betalingsregeling te treffen. Je kunt contact opnemen met onze incasso consulenten via 045-645 44 44.

Bij verhuizing mag jouw klus, ook wel een zelf aangebrachte voorziening (ZAV) genoemd, over het algemeen blijven zitten. De zelf aangebrachte voorziening moet in goede staat verkeren, deugdelijk zijn aangebracht en voldoen aan onze voorwaarden. Als je gaat verhuizen, beoordeelt onze technisch beheerder uw zelf aangebrachte voorziening tijdens de vooropname. Hij geeft dan aan wat mag blijven zitten, wat je moet verwijderen of herstellen en wat je kunt overdragen aan de nieuwe huurder.

Bij een aantal klussen waarbij duidelijk sprake is van waardevermeerdering van de woning, zoals een aanbouw, kun je in aanmerking komen voor een vergoeding. Deze vergoeding wordt uitgekeerd zodra je gaat verhuizen. Hierbij geldt een aantal voorwaarden:

  • de voorziening komt voor vergoeding in aanmerking
  • de benodigde vergunningen zijn vooraf aangevraagd en verkregen
  • de voorziening is aangebracht na schriftelijke toestemming van HEEMwonen
  • de voorziening voldoet aan alle technische en wettelijke eisen
  • de voorziening verkeert in technisch goede staat

Als je zelf gaat klussen, is het belangrijk dat je je houdt aan onze klusregels. Op die manier komt de verhuurbaarheid niet in het gedrang en kun je op een veilige manier je gang gaan. Voor een aantal klussen gelden aanvullende regels. Ga naar onze pagina Folders en lees de folder ‘Klussen en verbeteren’. In deze folder lees je voor welke klussen je toestemming nodig hebt. In een aantal gevallen heb je een vergunning van de gemeente nodig.

Hierbij de algemene klusregels van HEEMwonen:

  • de klus moet volgens de actuele bouwregelgeving worden uitgevoerd
  • de werkzaamheden aan installaties (gas, water, elektra, riolering) moeten door een erkend installateur uitgevoerd worden
  • bij de klus moeten kwalitatief deugdelijke materialen worden gebruikt
  • de klus mag de verhuurbaarheid van de woning (puntentelling en energielabel e.d.) niet schaden
  • de klus mag niet leiden tot een waardedaling van de woning
  • de klus mag niet leiden tot gevaarlijke situaties
  • de klus mag niet leiden tot een te grote afwijking van de heersende smaak en norm

Ja, dat mag. Bij eenvoudige klussen, zoals het schilderen van de binnenkant van de woning in een gangbare kleur of het bestraten van de tuin, heb je vooraf geen toestemming van ons nodig. Heb je een grotere klus voor ogen? Bijvoorbeeld het vervangen van de buitenkozijnen, het weghalen van een tussenmuur of het realiseren van een aanbouw? Dan heb je vooraf toestemming van ons nodig. Ga naar onze pagina Folders en lees de folder Klussen en verbeteren. In deze folder lees je voor welke klussen je toestemming nodig hebt. In een aantal gevallen heb je een vergunning van de gemeente nodig.

Uiteraard blijft HEEMwonen verantwoordelijk voor het onderhoud van je woning, ook al wordt je woning in de toekomst gesloopt. De veiligheid van onze huurders staat altijd voorop. Wel zullen we onderdelen alleen vervangen als dat echt nodig is en zullen we eerder kiezen voor een eenvoudigere oplossing.

Wanneer je een lichamelijke beperking hebt, heb je misschien recht op een medische aanpassing in huis. De gemeente waarin je woont, regelt deze voorzieningen in huis via de Wet maatschappelijke ondersteuning (WMO). Voor meer informatie kun je contact opnemen met de gemeente Landgraaf (045) 569 52 22 of Kerkrade (045) 567 67 67.

Uit voorzorg kun je de afvoer minstens één keer per maand doorspoelen met soda, opgelost in kokend water of met vloeibaar ontstoppingsmiddel. Gebruik in ieder geval géén korrels.

Woningen die gebouwd zijn vóór 1994 zijn asbestverdacht. Hiermee bedoelen we dat er een kans is dat er asbesthoudende materialen zijn gebruikt tijdens de bouw van de woning. Uiteraard zit er niet in elke woning van vóór 1994 asbest, maar als jouw woning gebouwd is vóór 1994 dan is het verstandig je goed te laten informeren door HEEMwonen voordat je gaat klussen. Als leek herken je asbest namelijk niet.

Nee. In de afrekening van de servicekosten die je van ons krijgt zijn de kosten voor het gasverbruik en de kosten voor Ista ook opgenomen. Wel krijg je een overzicht van Ista bij uw afreken brief. Je ziet zelf wat je het afgelopen jaar hebt verbruikt.

Dat zijn de kosten die HEEMwonen maakt bij het verwerken van de servicekosten. Om de afrekening te maken, hebben wij bijvoorbeeld personeelskosten. Voor het bijhouden en afrekenen van de servicekosten betaal je maximaal 5% administratiekosten.

Betaal je voor gasverbruik? Dan zijn de administratiekosten al inbegrepen in dat bedrag. Die staan niet apart genoemd op de afrekening.

Sommige huurders zien twee keer administratiekosten op hun afrekening servicekosten staan. Dat komt omdat zij maandelijks een voorschot voor de administratiekosten betalen. De ene regel zijn dan de betaalde voorschotten (al in rekening gebracht) en de andere regel de daadwerkelijke kosten (saldo).

We willen het liefst dat onze bewoners bij de afrekening geld terug krijgen van HEEMwonen.

We willen dus zo weinig mogelijk nabetalingen. Om dat voor elkaar te krijgen, moeten de voorschotten meestijgen met de (verwachte) kosten.

Ja. Als blijkt dat jouw voorschot niet hoog genoeg is om de kosten te betalen, wordt jouw voorschot verhoogd. Dat voorkomt namelijk dat je achteraf (veel) moet bijbetalen.

Wij adviseren je het bedrag te betalen via een overboeking. Het is helaas niet mogelijk om voor de afrekening een AcceptEmail te sturen of gebruik te maken van incasso.

  • Is het bedrag minder dan € 10,00? Dan hoef je niet te betalen.
  • Is het bedrag meer dan € 10,00? Dan betaal je het volledige bedrag.

Verandert je woonsituatie? Dan kunnen we het voorschot voor stookkosten en/of (warm) water aanpassen.

Stuur een mail naar huuradministratie@heemwonen.nl en vermeld in het onderwerp ‘aanpassing servicekosten’. Vermeld je naam, adres en telefoonnummer en vermeld duidelijk de reden waarom je het voorschot wil aanpassen.

Dat kan meerdere redenen hebben. Zoals bijvoorbeeld: het energieverbruik is gestegen, het aantal schoonmaakbeurten in jouw complex was meer dan het jaar ervoor, er zijn meer lampen vervangen of de huismeester heeft meer uren aan jouw complex besteed.

De afrekening ziet er als volgt uit: aan de ene kant zie je de door jouw betaalde voorschotten en aan de andere kant de door HEEMwonen betaalde kosten. Het verschil tussen de voorschotten en de kosten is het bedrag dat je nog aan ons moet betalen of dat je van ons terugkrijgt.

Nee, in jouw afrekening is rekening gehouden met de huurperiode.

Dat kan verschillende redenen hebben. Er kan bijvoorbeeld een verschil zijn tussen jouw stookgedrag en dat van jouw buurman. Andere redenen kunnen zijn: je woont niet even lang in de woning, de kosten worden niet gelijk over alle woningen verdeeld (verschillende verdeelsleutels) of je betaalt voor meer of minder diensten (zoals de lift).

Je ontvangt de afrekening over het voorgaande jaar vóór 1 juli.

De meterstanden staan op het eind opnameformulier vermeld. Dit formulier krijg je toegestuurd na de eindopname én wordt voor je klaargezet in mijn HEEMwonen bij ‘Mijn documenten’.

Voor vragen over een nieuwe huurder kun je de woonmakelaar benaderen, via ons telefoonnummer 045-645 44 44.

Het wijzigen van de afspraak voor een voor- of eindopname kun je telefonisch doen. Neem contact op met de technisch beheerder van HEEMwonen via 045-645 44 44.

Je ontvangt de eindafrekening uiterlijk 8 weken na de huuropzegging datum.

Het is belangrijk om wijzigingen in jouw woonsituatie altijd door te geven bij de Belastingdienst.

Ja, na de huuropzegging maken wij een afspraak met je voor een vooropname. Dat betekent dat een technisch beheerder van HEEMwonen in jouw woning komt kijken of er eventueel nog werkzaamheden uitgevoerd moeten worden voordat je de woning kunt achterlaten. Daarbij geven we ook aan wat de geraamde kosten zijn als je deze werkzaamheden door HEEMwonen laat uitvoeren. De afspraken die daarbij worden gemaakt, leggen wij schriftelijk voor je vast. In elk geval moeten de werkzaamheden vóór het einde van de huurperiode zijn uitgevoerd. De technisch beheerder maakt ook direct een afspraak met je voor de eindopname.

Je kunt de huur op elk gewenst moment opzeggen. HEEMwonen hanteert een opzegtermijn van minimaal één maand. Een voorbeeld: Vandaag is het 7 oktober en je zegt de huur op. De einddatum van jouw huurcontract is dan 7 november. Valt 7 november in het weekend dan loopt de huur door tot de eerstvolgende werkdag ná het weekend.

Je kunt de huur op elk gewenst moment opzeggen. HEEMwonen hanteert een opzegtermijn van minimaal één maand. De einddatum van de huurovereenkomst valt nooit in het weekend of op een feestdag. Een voorbeeld: Vandaag is het 7 oktober en je zegt de huur op. De einddatum van jouw huurcontract is dan 7 november. Valt 7 november in het weekend dan loopt de huur door tot de eerstvolgende werkdag ná het weekend. Je kunt de huur opzeggen via mijn HEEMwonen. Log in en ga naar ’Mijn contracten’ en klik vervolgens op ‘contract beëindigen’.

Je kunt hiervoor gebruik maken van het reparatieformulier. Binnen 1 werkdag komen wij er dan bij je op terug.

Mechanische ventilatie zorgt ervoor dat er altijd verse lucht in je woning is. De vervuilde lucht wordt naar buiten afgevoerd. Met een schakelaar bepaal je zelf hoeveel lucht de ventilator moet afvoeren.

De sleutel van jouw woning kun je zelf, op eigen kosten, laten namaken bij een sleutelmaker. Ben je de sleutel van de centrale voordeur van jouw woongebouw kwijt? Dan kun je een sleutel kopen bij HEEMwonen. De kosten van de sleutel en/of tag bedragen € 30,00 per stuk. Je kunt hiervoor een mail sturen naar info@heemwonen.nl (vermeld hierin altijd jouw volledige naam en adres) of telefonisch contact opnemen met ons servicecentrum (045) 645 44 44. Heb je jezelf buitengesloten? Bel dan met een slotenmaker om de deur open te maken. De kosten die hieraan verbonden zijn, zijn voor je eigen rekening.

Het repareren van een lekkende kraan, een losse deurklink, het ontstoppen van de afvoer of het bijvullen van de cv-ketel. Dit zijn klusjes die je als huurder normaal gesproken zelf moet oplossen. Vind je het fijn als HEEMwonen dit soort reparaties voor je uitvoert? Bijvoorbeeld omdat je weinig tijd hebt of er als een berg tegenop ziet? Kies dan voor ons serviceabonnement.

Je betaalt hiervoor € 6,00 per maand. Ga naar de pagina Folders en lees de folder ‘Onderhoud en reparaties’. Daarin vindt je meer uitleg over het serviceabonnement en een lijst waarin staat wie voor welke reparatie verantwoordelijk is.

Het repareren van een lekkende kraan, een losse deurklink, het ontstoppen van de afvoer of het bijvullen van de cv-ketel. Dit zijn klusjes die je als huurder zelf moet oplossen en waarvoor je zelf moet betalen. Vind je het fijn als HEEMwonen dit soort reparaties voor je uitvoert? Bijvoorbeeld omdat je weinig tijd hebt of er als een berg tegenop ziet? Kies dan voor ons serviceabonnement! Je betaalt hiervoor zes euro per maand en wij voeren kleine reparaties uit die eigenlijk de verantwoordelijkheid van jou als huurder zijn.

Ga naar de pagina Folders en lees de folder ‘Onderhoud en reparaties’. Daarin vind je een lijst waarin staat wie voor welke reparatie verantwoordelijk is. Heb je geen abonnement, dan komen diverse reparatieverzoeken voor rekening van jou als huurder.

Buiten kantooruren en in het weekend kun je het reparatieformulier op onze website invullen. In geval van spoed kun je ons 24 uur per dag, 7 dagen per week bereiken op telefoonnummer (045) 645 4444. Bij spoedeisende zaken gaat het bijvoorbeeld om een ernstige lekkage.

Je kunt deze melding telefonisch doorgeven bij HEEMwonen op telefoonnummer (045) 645 44 44. Kies optie 3 in het keuzemenu en je wordt direct doorverbonden. Ook in geval van spoed zijn wij op dit nummer ‘s avonds en in het weekend te bereiken. Ook kun je jouw reparatiemelding doorgeven via het reparatieformulier op onze website.

Je kunt deze melding telefonisch doorgeven bij HEEMwonen op telefoonnummer (045) 645 44 44. Kies optie 1 in het keuzemenu en je wordt direct doorverbonden met de juiste CV installateur die je verder kan helpen. Ook in geval van spoed zijn wij op dit nummer ‘s avonds en in het weekend te bereiken.

Je kunt deze melding telefonisch doorgeven bij HEEMwonen op telefoonnummer (045) 645 44 44. Kies optie 1 in het keuzemenu en je wordt direct doorverbonden met de installateur. Ook in geval van spoed zijn wij op dit nummer ‘s avonds en in het weekend te bereiken.

Ja, tijdens de werkzaamheden plaatsen we een steiger in je voortuin en achtertuin. Deze is ongeveer één meter breed.

Je ontvangt de precieze planning op tijd. Zo weet je wanneer jouw woning aan de beurt is voor de werkzaamheden en kun je je voorbereiden.

Wil je verhuizen?

Woningcorporaties kunnen je alleen een woning toewijzen die past bij jouw inkomen. Op deze pagina vind je meer informatie over passend toewijzen.

Kunnen we je helpen?

Openingstijden tijdens de feestdagen:

  • Op 19, 23, 24, 27 en 31 december zijn wij vanaf 12:30u gesloten.
  • Op 20, 25 en 26 december en 1 januari zijn wij gesloten.
  • Op 30 december zijn wij geopend van 8:30 tot 17:00 uur.

Je kunt wel mailen naar info@heemwonen.nl

(Let op: door de feestdagen ontvang je later een reactie dan normaal!)

Voor spoedgevallen zijn we uiteraard 24 uur per dag, 7 dagen per week bereikbaar. Je kunt hiervoor bellen naar 045 645 4444.